Prosit!

Det blev stopp i skolan idag. Från sjukt i halsen på morgonen hade jag lyckats dra på mig snuva till matrasten. Så nu är man alltså fast här hemma med näsdukar och varm choklad.

Tro inte att jag latar mig (trots att jag är sjuk) ånej, jag har skrivit lite på modersmålsuppsatsen samt börjat på geografi repetitionsuppgiften.

Jag har undrat varifrån ordet prosit egentligen kommer, så jag googlade det! Detta är vad jag fått fram;

"Etymologi [redigera]

Från latin prosit, ungefär ”må det vara till gagn”, tredje person singular presens konjunktiv av prodesse, av pro, ”för”, och esse, ”vara”. Moira Smith, bibliotekarie vid Folklore Institute vid Indiana University i Bloomington i Indiana i USA, kommenterar uttrycket ”God bless you”: ”Det härrör från tanken att det är sin själ man nyser ut.” Att säga ”Gud välsigne dig” eller något liknande betyder i själva verket att man ber Gud att föra tillbaka den." (från Wikipedia)

http://www.google.fi/imgres?q=prosit&um=1&hl=sv&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:sv-SE:official&biw=1280&bih=623&tbm=isch&tbnid=AVkBOgbV-Mj_fM:&imgrefurl=http://frokenfridalarsson.blogspot.com/2011/01/prosit.html&docid=5HcTFNif4IjOdM&w=396&h=360&ei=wUleTqHYBcfesgae__jJDw&zoom=1&iact=rc&dur=396&page=1&tbnh=142&tbnw=156&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=70&ty=76

 

Jag råkade snubbla över en blogg under mitt sökande, en bloggare med samma ursprungsfråga;

Enligt gammal folktro hade man en föreställning om att onda andar flyger in och ut när man nyser. Genom att säga prosit, som betyder något i stil med "må det gynna dig", önskade man istället att goda andar skulle flyga in. Lite sött kan tyckas och visst kan det vara kul att säga det på ren jäkelskap när någon fått ett rejält nysanfall. Då blir det mer som att hälla salt i såret snarare än att önska personen något gott. Personer som anser det vara en artighetsfras ger jag dock inte mycket för. De kan knappast ha varit med om när någon släppt ut luft från de bakre regionerna. Där snackar vi onda andar. Ibland kan det nästan kännas som att det är djävulen själv som hälsar på, men inte fasen finns det något standardiserat uttryck för att driva bort det onda där inte. (http://elbas.blogspot.com)

http://2.bp.blogspot.com/-xqEKQ92_VhU/TlNdItJWZ4I/AAAAAAAAB4s/iKj7pN4l3DE/s400/fkyld-nalle_30996292_118529233.jpg

Kommentarer
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Jag säger alltid God bless you, men folk blir nästan sura, eftersom det är så få kristna i sverige tar de det nästan som en förolämpning.. Konstigt.

2011-09-02 @ 19:52:04
URL: http://lorissalovebomb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0