Rasismkänsligheten löjlig

Tänkte avsluta jullovet med en synpunkt på rasism.

http://vgnt.se/unga-gar-utbildning-mot-rasism/


Jag tycker att det har blivit en för stor sak av det hela. Förståeligt är att vissa ord anses vara förnedrande, OK. Men sen när det kommer till reklamer som anklagas för rasism blir jag skeptisk.

ex1: En mörkhyad kvinna äter en ny sorts mörk choklad.

So what?- tänker jag, men de flesta andra tycker att det är rasistiskt. Nå, vi svänger på kakan;

ex2: En ljushyad kvinna äter vit choklad.

Ingen bryr sig/så.....vitt...

ex3: En ljushyad kvinna äter mörk choklad.

Några kan reagera, det kan ju vara rasism mot mörkhyade!

ex4: En ljushyad, blåögd, blondin äter choklad som är a)ljus b)mörk

a) nåja b) ARISK PROPAGANDA!

POÄNG: oberoende HUR man komponerar en bild med de följande elementen har nån nåt att säga. Därför:

ex5: Ingen bild, bara texten "god choklad-tillverkad av...."

Varför skall allt ha en rasistisk innebörd när det kommer till färger? Har någon kommit att tänka på estetiken i det hela? Ljusa kvinnor passar inte in i vissa färgskalor, thats it. (Kan förresten också tolkas som rasistiskt)




För att citera en bekant: "Jag är inte rasist, jag är pianist och trycker ned både vita och svarta"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0